Buurtkastje bij De Lichtkring
Bij kerkelijk centrum De Lichtkring bij winkelcentrum Toolenburg hangt aan de gevel een wit kastje, bedoeld om onder andere levensmiddelen in te plaatsen. Het plaatsen van de kastjes is een initiatief van de Stichting SoGoed. Inmiddels heeft de stichting in heel Nederland al meer dan tachtig kastjes geplaatst. Een mooi initiatief om voedselverspilling tegen te gaan en mensen die het minder hebben te helpen.
In het kastje staan levensmiddelen om te ruilen, maar het is zeker ook bedoeld voor minderbedeelden. Mensen die iets kunnen en willen missen kunnen artikelen in het kastje leggen zoals bijvoorbeeld koekjes, potjes saus, frisdrank, pindakaas, luiers of shampo of iets dergelijks. Mensen die iets nodig hebben kunnen een artikel uit het kastje pakken. De voorwaarde is dat de artikelen goed en ongebruikt zijn. Het principe is volledig gebaseerd op vertrouwen van de mensen. Het kleinste winkeltje van Nederland is altijd open en voor iedereen.
Het adres van De Lichtkring is Lunenburgdreef 70 bij winkelcentrum Toolenburg.
Voorbeeld van een dergelijk kastje, foto PR