Jongeren ontwikkelen talenten bij het Vrijwillig Traineeship

Op 1 april begint er een nieuw programma van het Vrijwillig Traineeship. Voor dit maatschappelijke diensttijdproject van MeerWaarde gaan jongeren als vrijwilliger aan de slag bij maatschappelijke organisaties in Haarlemmermeer. Een half jaar lang werken de jongeren aan hun talenten, doen ze werkervaring op en vergroten ze hun vaardigheden én netwerk.

Het Vrijwillig Traineeship (VT) is een van de jongerenprojecten van MeerWaarde. Jongeren in de leeftijd van 16 t/m 27 jaar uit Haarlemmermeer kunnen via dit maatschappelijke diensttijd (MDT)-project ontdekken wat ze leuk vinden, waar ze goed in zijn en waar hun talenten liggen. Elke trainee wordt begeleid door een jongerencoach die voor hen klaar staat. Ook mogen de trainees workshops en trainingen volgen, waar ze direct iets aan hebben. Na afronding van het traject wacht er een MDT-certificaat.
Ontdek je talent
Sinds de aftrap van het project in mei 2020 hebben zo’n 65 jongeren hun handen uit de mouwen gestoken voor het VT. Dat het project een goede manier is om uit te zoeken wat je wilt, ondervond ook Savannah Dumont (21). Nadat ze op jonge leeftijd moeder was geworden, twijfelde ze over wat voor werk of vervolgopleiding goed bij haar zou passen. Vorig jaar tipte haar coach bij de gemeente haar over het project. Savannah: “Ik heb door het VT ontzettend veel geleerd, ook over mezelf. Ik ben erg gegroeid in het omgaan met mensen, situaties bespreken en actie ondernemen. En je doet iets voor je medemens, dat geeft een fijn gevoel. Het helpt je ook om te kijken waar je talenten liggen en hoe je deze goed kan benutten. Daarnaast is mijn netwerk nu veel groter, omdat ik als jongerencoach bij veel organisaties kom.”
Vrijwillig jongerencoach
Savannah begon vorig jaar als vrijwilliger bij de VoorleesExpress. “Het voorlezen is zo’n leuke ervaring, het is zo leuk met de kindjes. Ik kijk er elke week weer naar uit.” Na afronding van haar traject bleef Savannah bij het VT, maar nu als vrijwillig jongerencoach. Als junior jongerencoach krijg je twee of drie jongeren onder je hoede, die je een half jaar met raad en daad bijstaat. Savannah: “Ik ben zo blij dat ik deze kans heb gekregen. Ik doe het met veel plezier. Ik vind het fijn om de trainees te begeleiden en hen waar nodig te helpen. En ik weet nu ook wat ik wil: ik start na de zomervakantie met de opleiding HBO social work!”
Nieuw traject Vrijwillig Traineeship
Jongeren die de komende zes maanden werkervaring willen opdoen, nieuwe mensen leren kennen en aan hun talenten, skills én CV willen werken, kunnen vanaf 1 april meedoen met het VT. Aanmelden kan t/m woensdag 30 maart via www.haarlemmermeervoorelkaar.nl/vrijwillig-traineeship of door een mailtje te sturen naar: vrijwilligtraineeship@meerwaarde.nl. Op de site vind je informatie over het project en alle VT-vacatures voor jongeren. Maatschappelijke organisaties uit de gemeente die als plaatsingspartner willen aanhaken bij het VT kunnen contact opnemen met de projectcoördinator Eliane Groenendijk op bovenstaand e-mailadres.
Op de foto: v.l.n.r. Savannah Dumont, Kavindra Richards en Charlotte de Klerk