MEERGroen verhuist naar Lincolnpark
Stichting MEERGroen verhuist naar Lincolnpark. Bewoners worden uitgenodigd deel te nemen aan de activiteiten. Organisator Franke van der Laan is enthousiast: “Lincolnpark wordt een duurzame wijk.

Voedseltuin
De gemeente is eigenaar van de grond waarop de nieuw te bouwen wijk Lincolnpark wordt ontwikkeld. MEERGroen zet zich al jaren in voor natuurbehoud en biodiversiteit. Een belangrijk project van de stichting is de Voedseltuin in Park 20|20, waarbij groenten en fruit worden verbouwd voor de voedselbank. Omdat op die plek aan de Taurusavenue een nieuw gebouw komt, moet MEERGroen plaatsmaken en verkast naar Lincolnpark. Om precies te zijn: het terrein naast De Meerkerk aan de Bennebroekerweg.
Bomen redden
De windsingel die is geplant, bestaat uit 6000 boompjes van 40 tot 50 verschillende soorten en is ongeveer 500 meter lang en 4 meter breed. De boompjes zijn afkomstig uit de voorraad van de meerbomen.nu. Dat is een initiatief dat in 2009 is begonnen als het Haarlemmermeerse boomweggeefmodel. “Inmiddels worden in heel Nederland honderdduizenden bomen per jaar gered en gratis uitgedeeld. Dit kan omdat de boompjes worden opgeraapt door mensen die zich vrijwillig inzetten voor biodiversiteit en klimaat”, zegt Franke van der Laan. Als ecoloog streek hij na 10-tallen jaren in het internationale bedrijfsleven neer in Hoofddorp. Eerst in heemtuin De Heimanshof in Hoofddorp, daarna in de voedseltuin in Park 20|20.
Samenwerking
De gemeente stelde de plek in Lincolnpark voor MEERGroen ter beschikking. Dura Vermeer legde een inrit van het terrein aan en doneerde een keet en een container als bijdrage. ProRail is sinds vorig najaar partner van de meerbomen.nu actie en sponsort de 6000 aan te planten bomen. De samenwerking tussen MEERGroen, gemeente, Dura Vermeer en ProRail past goed in de aanpak van MEERGroen: ‘1+1=10’. Franke van der Laan: “Iedereen kan meehelpen en samen kunnen we veel bereiken voor de natuur.”
Meehelpen
Wie bomen in Lincolnpark wil planten, kan zich aanmelden via de bomenplanner van meerbomen.nu. Meer informatie: info@stichtingmeergroen.nl. Op MEERGroen en meerbomen.nu staat informatie over de andere projecten in de regio en de dagelijkse oogst- en plantactiviteiten op 1000 plekken in Nederland.
Foto: Franke van der Laan: Bomen verzamelen is leuke en goede manier om de zorg voor klimaat en biodiversiteit handen en voeten te geven.( Foto: MEERGroen)