Op 9 september 2018 wordt het wielerevenement Ride for the Roses gehouden

De gemeente wil u informeren over het evenement en de tijdelijke gevolgen ervan voor de bereikbaarheid.
De 21ste editie van de Ride for the Roses vindt plaats in en rond de gemeente Haarlemmermeer. Dit bijzondere wielerevenement heeft een pelotonstocht van 100 kilometer en drie toertochten van 25, 50 en 80 kilometer. Dit evenement is inmiddels een begrip in Nederland. De Ride for the Roses is een fietstocht in de strijd tegen kanker waaraan iedereen kan meedoen en met voor iedere deelnemer aan de finish een roos. De roos staat symbool voor een morgen voor iedereen. Samen met vele fietsliefhebbers op een sportieve, gezonde en plezierige manier bezig zijn en tegelijkertijd strijden tegen kanker door geld in te zamelen voor KWF Kankerbestrijding.

De verschillende routes

De 25, 50 en 80 kilometer routes gaan volgens normale fiets- en rijwegen. De deelnemers zullen zich gewoon aan de verkeersregels moeten houden.

100 km route
Het peloton op de 100 km route zal onder begeleiding van motoren gaan rijden op afgezette gemeentelijke en provinciale wegen. Een aaneengesloten peloton van ongeveer 2.500 deelnemers die samen fietsen met hetzelfde doel: zo veel mogelijk geld inzamelen voor de strijd tegen kanker. De 100 km is een unieke beleving voor ervaren, getrainde fietsers, maar ook voor de mensen die langs de route wonen of deze onderweg tegenkomen. Het peloton zal in ongeveer een half uur passeren.

De start om 10.00 uur en finish omstreeks 14.00 uur van de 100 km route is bij de EXPO in Vijfhuizen.

Verkeersmaatregelen
Op diverse plekken worden er verkeersmaatregelen ingezet, om bijvoorbeeld kruispunten af te sluiten. De route oversteken is hierdoor niet mogelijk. Het peloton blijft aaneengesloten en zal in ongeveer 30 minuten passeren. De afsluitingen zullen ongeveer 20 minuten voor aankomst van het peloton gelden en na het passeren weer worden vrijgegeven.
Al met al kan het verkeer een uur lang de route niet doorkruisen. Bewoners langs de route kunnen dan niet direct de weg oprijden om hun erf te verlaten. Hieronder volgt een beschrijving van de route en een indicatie van de doorkomsttijden.

Hoofddorp
Buiten Hoofddorp om gaan de fietsers over de N205/Driemerenweg naar de Nieuwe Bennebroekerweg, welk tot aan de Hoofdweg Oostzijde gevolgd wordt. Daar gaan ze rechtsaf richting Nieuw-Vennep. In Abbenes slaat het peloton linksaf naar de dr. Heijelaan. Na Abbenes en de Huigsloterdijk verlaat het peloton via de brug bij Nieuwe-Wetering de Haarlemmermeer. Inwoners en bezoekers van de genoemde kernen in de Haarlemmermeer kunnen overlast ervaren.
De verwachting is dat de N205 vanaf iets voor 10.00 uur tot 10.20 uur afgesloten zal zijn.

Nieuw-Vennep
In Nieuw-Vennep (verwachting tussen 10.25 – 10.45 uur) zal het peloton de Hoofdweg-Oostzijde richting Abbenes volgen.
De Hoofdweg is ruim een half uur niet de doorkruisen. Van bijvoorbeeld Getsewoud naar het NS station kan wel via de Noordelijke Randweg en Spoorlaan of IJweg / N207 / Bedrijvenpark Zuid.
Kerkgenootschappen, sportverenigingen of andere clubs zullen rekening moeten houden met tijdelijke verkeersmaatregelen, waardoor de bereikbaarheid lastiger wordt.

Bewoners langs de route kunnen een korte periode niet zomaar de weg op rijden.

Abbenes
In Abbenes (verwachting 10.35 – 10.50 uur) zal het peloton linksaf slaan bij de Dokter Heijelaan en via de Heijepad naar de Huigsloterdijk rijden.

Huigsloterdijk
Op de Huigsloterdijk (verwachting 10.45 – 11.05 uur) rijdt men linksaf tot aan de brug naar Nieuw-Wetering.
De bewoners en bedrijven moeten rekening houden dat zij niet tegelijkertijd met het peloton gebruik kunnen maken van de Huigsloterdijk.
Dan volgt er een groot deel van de route buiten de gemeente.

Leimuiderbrug
Bij Leimuiderbrug komt tussen 12.50-13.20 uur het peloton weer binnen de Haarlemmermeer en slaat rechtsaf op de Weteringweg naar Burgerveen.

Burgerveen
In Burgerveen (verwachting 13.00-13.20) rijdt het peloton rechtsaf de Aalsmeerderweg op naar Rijsenhout.

Rijsenhout
In Rijsenhout (verwachting 13.00 – 13.35 uur) gaat het peloton linksaf de Bennebroekerweg en aansluitend de Nieuwe Bennebroekerweg op

Het peloton zal op de Nieuwe Bennebroekerweg, vanaf de Hoofdweg dezelfde route volgen als de heenweg. De wegen worden in de tussenliggende periode vrijgegeven voor overig verkeer. Dit betekent dat deze route dus twee keer afgesloten zal zijn voor het overige verkeer.

De finish is weer bij de EXPO (verwachting 14.00 – 14.30).