Verslag Noord Hollands nieuws over herindeling luchtruim door Eline Boshuizen
Opluchting en vrees door herindeling luchtruim: “Ik woon in het oog van de storm”
Een informatiemarkt over de herindeling van het luchtruim trok 26 maart zo’n honderd belangstellenden naar een evenementenlocatie in het Haarlemmermeerse Bos. Na de herindeling zal er op sommige plekken meer vliegtuiggeluid te horen zijn. Bezorgde burgers stelden hun vragen, maar niet iedereen ging met een gerust hart naar huis.
“We krijgen inmiddels de vliegtuigen van drie start- en landingsbanen boven ons dak, dus ik denk dat ik mezelf wel ervaringsdeskundige kan noemen”, zegt Erik Hoogenboom, die aan de Nieuwemeerdijk in Badhoevedorp woont. “Ik maak me zorgen over die ongebreidelde groei.”
“Waarom veranderen vliegroutes en wat betekent dat voor mij?” Die vraag houdt de aanwezigen bezig. Niet alleen inwoners van Hoofddorp, die zich zorgen maken over extra geluid, maar ook gemeenteraadsleden, luchtvaartliefhebbers en omwonenden uit Nieuw-Vennep, Oegstgeest en Warmond zijn benieuwd naar wat de nieuwe indeling van het luchtruim voor hen betekent.
Waarom eigenlijk een nieuwe indeling van het luchtruim?
Defensie heeft een groter militair oefengebied nodig en dat wordt gerealiseerd in het noorden van het land. Het doel is daarnaast om in de toekomst zo kort mogelijk te vliegen en zo min mogelijk uit te stoten. Het schetsontwerp vind je hier.
En die antwoorden worden gegeven door experts van de ministeries van Infrastructuur en Waterstaat en Defensie, Luchtverkeersleiding Nederland en het Nederlands Luchtvaart- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR).
Waar Defensie-medewerkers bij hun stand uitleggen waarom het oefengebied is verplaatst, staat de NLR uitleg te geven over de toename (en afname) van het geluid op sommige plekken.
Meer lawaai in Hoofddorp
De lucht boven ons gaat dus anders ingedeeld worden, en dat heeft ook effect op de verwachte geluidsbelasting. In Hoofddorp, Nieuw-Vennep, Zwaanshoek en Cruquius kan het toenemen met zo’n 0,5 tot 2 decibel, zoals je hieronder in blauw ziet. In de omgeving van Wormer wordt zelfs rekening gehouden met een toename van 2,5 decibel.
De verandering van de geluidbelasting door het schetsontwerp
Extra uitstoot?
De Hoofddorpse Sonja Stricker komt vooral met vragen over de verwachte extra uitstoot door de toename van het aantal vliegbewegingen. En ze is niet de enige, een ander Hoofddorps echtpaar vertelt hoe ze ’s zomers elke dag hun witte tuinmeubels weer moeten schoonmaken door het roet. Het is volgens hen geen toeval dat maar liefst zes mensen in hun straat kanker hebben.
Een afgevaardigde van het ministerie legt hen uit dat er weinig extra uitstoot wordt verwacht, maar dat er nog steeds onderzoeken lopen. “Vooralsnog denk ik dat het weinig verandering met zich meebrengt”, zegt Stricker nuchter. “Iets meer vliegtuigen, maar ik wil meer weten over de uitstoot en dat antwoord krijg ik nog niet. Dat blijf ik volgen. Maar vanavond geen slapeloze nacht hoor”, lacht ze. “Vooralsnog niet.”
Bij Gijs Dirkzwager uit Hoofddorp is enige opluchting te zien als hij zijn jas aantrekt om weer naar huis te gaan. “Toch wel nuttig om de aspecten van de nieuwe indeling te zien. Ik heb niet zo veel last van de vliegtuigen, maar ik was wel bang dat het meer zou kunnen worden. En dat lijkt niet echt het geval te zijn in mijn situatie.”
“Wij wonen zo dichtbij dat er niets direct overheen vliegt en dat blijft waarschijnlijk hetzelfde. Ik woon in het oog van de storm, zou je wel kunnen zeggen”, lacht hij.
Wantrouwen
Op de informatiemarkt wordt ook uitgelegd hoe de stillere vloot voor een reductie van het geluid gaat zorgen in de toekomst. “Ik kan een vliegtuig met een steentje raak gooien als er een over komt. Zo dichtbij woon ik”, zegt Hoogenboom uit Badhoevedorp. “Denk je dat ik me druk maak om de winst van 3 decibel? Dat hoor je überhaupt niet.”
“Ze noemen het de herziening van het luchtruim, maar het is het verruimen van het luchtruim”, zegt hij wantrouwend. “Schiphol blijft groeien én zegt wat te doen aan het geluid, maar volgens mij kan én én niet.”